Wat doe je tijdens een mindfulness-meditatie?

Van buiten lijkt het of mediteren ‘niets doen’ is. Dat is inderdaad een belangrijk aspect: je zet je fysieke activiteit tijdelijk stil. Je oefent om ‘in het moment’ aanwezig te zijn in je lichaam en waar te nemen met je zintuigen.

Meestal is je geest namelijk ergens anders. Je denkt bijvoorbeeld aan een lastig gesprek dat je gisteren voerde (het verleden) of juist aan wat je allemaal nog moet doen (toekomst). Dat is prima, want het is heel nuttig om op het verleden te reflecteren en de toekomst te plannen.

Lastig wordt het pas, wanneer je geen ruimte meer hebt voor wat er op dit moment gebeurt binnen en buiten jezelf. Die informatie heb je namelijk nodig om daar passend, heilzaam en wijs op te kunnen reageren.

Alles heeft bestaansrecht

In mindfulness geef je daarom alles bestaansrecht. Lichamelijke sensaties zoals honger, jeuk of warmte. Stemmingen zoals verwachtingsvol of angstig. Hetzelfde doe je met wat je zintuigen waarnemen in de buitenwereld zoals een auto die voorbijrijdt, het zingen van een vogel of de geur van koffie.

Vaak ben je in gevecht met de werkelijkheid zoals die is. Je wilt vaak dat het anders is dan dat het is. Dat is menselijk.

Dat gevecht met jezelf en met de werkelijkheid kost veel energie. In de beoefening van mindfulness probeer je dat gevecht te staken. Je oefent een vriendelijke en nieuwsgierige houding ten opzichte van de werkelijkheid zoals die op dat moment is.

Wat levert mindfulness-meditatie op?

Eerlijk gezegd weet ik niet wat mindfulness jou gaat opleveren. Dat is bij iedereen net anders. Mij heeft mindfulness-meditatie veel innerlijke rust en levenskwaliteit opgeleverd.

Ik heb bijvoorbeeld meer keuzemogelijkheden gekregen. Ik hoef niet meer zo mijn best doen om de werkelijkheid te veranderen zodat die past bij mijn eigen voorstelling.

Het is bovendien gemakkelijker geworden om uit mijn patroon te stappen. Ik gaf mijzelf bijvoorbeeld veel opdrachten.  Dat patroon heb ik ontdekt door de beoefening van mindfulness. Nu lukt het steeds vaker om dat patroon al in een vroeg stadium te onderkennen en het te stoppen. Dat geeft rust.

Vriendelijker voor mezelf

Ook ben ik minder streng voor mezelf. Ik heb geleerd om vriendelijker te staan ten opzichte van wat mij niet bevalt in de buitenwereld, om dat met meer vriendelijkheid te ervaren en om vervolgens vriendelijker te handelen. Dat helpt me om te ontspannen.

Meer toegang tot mijn potentie en wijsheid
Wanneer ik ontspannen ben heb ik meer toegang tot mijn kwaliteiten en mijn potentie. Ik heb meer sturing over wat ik denk en doe. Door de werkelijkheid te accepteren zoals die is heb ik bovendien meer toegang tot de informatie en de wijsheid die daarin besloten liggen.

Nieuwsgierig? Doe mee
Mindfulness-meditatie verandert je leven niet ineens, maar geleidelijk. En als je nu twee graden je richting wijzigt, vaar je over een jaar een nieuwe koers.

Ben je benieuwd wat het beoefenen van mindfulness jou kan brengen? Overweeg je een mindfulness-training te volgen of heb je een mindfulnesstraining gevolgd en wil je  meditaties weer oppakken?

Je bent van harte welkom.

Praktische informatie

Wat heb je nodig?
Een rustige plek, waar je niet gestoord wordt. Trek makkelijk zittende kleding aan, zodat je tijdens de meditatie niet belemmerd wordt door knellende kleding of schoenen. Je kan mediteren op een stoel, meditatiekussen of meditatiebankje.

Plaats
Online

Tijd
Woensdagavond vanaf 7 september 2022
Tijd: 19:00 – 19:45 uur.
Kosten: gratis

Meld je aan!